Szeretnéd bebiztosítani életed legfontosabb napját, hogy minden rendben menjen? Ebben az esetben tudnod kell, mit tartalmazzon az esküvői szolgáltatói szerződés.
Miért fontos az esküvői szolgáltatói szerződés megkötése?
Ajánlatos minden egyes szolgáltatóval szerződést írni, aki részt vesz az esküvő lebonyolításában. Ez azért fontos, mert így mindkét fél részéről tisztázottak a feltételek és kevésbé érhet benneteket kellemetlen meglepetés.
Az írásbeli szerződés nyomatékot ad kölcsönös elkötelezettségeteknek is egymás felé. Ez biztonságot ad a megbízó, azaz a ti számotokra, de a megbízott, azaz a szolgáltató számára is.
A megbízási vagy bérleti szerződés (például az esküvői ruhaszalon esetében) megléte lehetőséget ad igényérvényesítésre, ha a folyamat során bármiféle konfliktus alakul ki a szerződő felek között.
Lehet, hogy arra gondolsz, „erre úgy sem lesz szükség”, de hidd el jobb félni, mint megijedni. Inkább legyen egy korrekt, minden lényeges részletre kiterjedő szerződésetek, és ne legyen szükség igényérvényesítésre, mint belekeveredni egy vitás helyzetbe, ahol kiszolgáltatottá váltok, mert nincs semmi a kezetekben, amellyel a saját érdekeiteket érvényesíteni tudnátok.
Biztos, ami biztos alapon mindenképp érdemes belevágni a szolgáltatókkal való egyeztetésbe. Arról nem is beszélve, hogy egy megbízható esküvői szolgáltató nem is vállalja el a megbízást szerződéskötés nélkül, hiszen ez az ő érdeke is. Ne ijedjetek meg tehát ettől a jogi formulától, mert ez csak a hasznotokra válik majd.
Mit tartalmazzon a szerződés?
- A szerződő felek személyes és céges adatait. Ti megbízóként, a szolgáltató megbízottként fog szerepelni a szerződésben.
- Mindkét fél jogait és kötelezettségeit. Ezek azok a konkrétumok, hogy ti mit kértek, a szolgáltató mit vállal, illetve, hogy mit várhat el tőletek, mint megbízóitól.
- Az esetleges ajándékokat, plusz juttatásokat, kedvezményeket, amennyiben a szolgáltató ezt korábban felajánlotta.
- Az esküvő részleteit: időpont, helyszín stb. Itt arról is egyeztessetek, hogy a szolgáltató mikor érkezik a helyszínre és mikor távozik. Azt is beszéljétek át, mi történik akkor, ha a tervezettnél hosszabbra nyúlik az esküvő és tovább kell maradnia. Vállalja-e ezt és ha igen, annak milyen anyagi vonzata van.
- A fizetés részletei. Itt megállapodtok arról, hogy az esküvő előtt vagy után kell fizetni, és hogy ez készpénzzel vagy átutalással fog-e megtörténni. Itt fontos egyeztetni a különleges kérések anyagi vonzatával kapcsolatban is.
- Biztosítékok, vagyis az előleg és a foglaló. Vannak szolgáltatók, akik a szolgáltatás árát az esküvő után kérik, de kérnek előleget vagy foglalót. Itt fontos tisztázni, melyik pontosan mit jelent. Mindkettő előre fizetendő és beleszámít a szolgáltatás árába. Az előleg lemondás esetén minden esetben visszajár. A foglaló abban az esetben nem jár vissza, ha ti álltok el a szerződéstől. Ha azonban a szolgáltató teszi ugyanezt, a foglaló kétszeresét kell kifizetnie részetekre.
- A lemondási feltételeket nagyon részletesen körül kell járni. Itt fontos megegyeznetek abban, hogy az esküvő időpontjától számítva mi az az időkorlát, amíg a szolgáltatás lemondása nem jár anyagi kompenzációval és mi történik akkor, ha ezen az időkorláton átléptek. Ez általában úgy szokott történni, hogy minél közelebb van az esküvő időpontja, annál nagyobb százalékát kell kifizetnetek a teljes szolgáltatás árának. Ennek az az oka, hogy ha ti visszaléptek, a szolgáltató egyre kisebb eséllyel tud arra az időpontra másik esküvőt vállalni és így elesik a bevételtől.
- Érdemes kitérnetek arra is, hogy mi történik olyankor, ha a szolgáltató áll el a szerződéstől.
Amiben még fontos itt megállapodnotok, hogy mi történik akkor, ha bármelyik félnek önhibáján kívül kell visszalépnie (pl. baleset, haláleset, árvíz vagy tornádó). - A szerződés záró részén legyen rajta a pontos dátum, a keltezés helye és az aláírások. Több oldalas szerződés esetén ajánlatos a szerződés minden egyes oldalát legalább a szignótokkal ellátni. Ugyanez érvényes természetesen a szolgáltatóra is.
Hogyan szerezzétek be az esküvői szolgáltatói szerződést?
Minden korrekt és igényes szolgáltató általában rendelkezik saját szerződéssel, hiszen ő az, aki szakértő a saját területén és feltehetően többekkel leszerződött már korábban. Vegyétek figyelembe, hogy a szerződés, amit ő a rendelkezésetekre bocsát, csupán egy tervezet, amin ti az igényeitek szerint és a vele való egyeztetések alapján változtathattok. A végeredmény a ti egyedi elképzeléseitektől és az ő nyitottságától, rugalmasságától függ.
A lényeg, hogy megtaláljátok a közös hangot és meglegyen az a bizonyos kémia, ami segít összhangot teremteni az együttműködésetekben. Ebben az esetben egészen biztosan meg tudtok egyezni és egy olyan megbízási szerződés születik, amellyel ti is és ő is jól érzitek magatokat.
Az, hogy melyik szolgáltatóval milyen részleteket fontos egyeztetni, az teljesen egyedi, hiszen különböző szolgáltatásokról van szó. A legjobb, ha leültök és mindegyik szolgáltatóval kapcsolatban írtok egy listát a kívánságaitokról, ötleteitekről, kérdéseitekről és az esetleges kétségeitekről. Ezt a listát mindenképp vigyétek magatokkal a személyes találkozóra, ahol minden pontot alaposan beszéljetek át. Ő maga is fel fogja hívni a figyelmeteket azokra a részletekre, amelyekre ti talán nem is gondoltatok.
Ha minden egyes szolgáltatóval, vagyis a fotóssal, a ceremóniamesterrel, a vőféllyel, a helyszín és az ételek-italok felelősével, a dekoratőrrel, a virágkötővel és még a beauty csapattal is sikerül megegyezésre jutnotok, akkor nem marad más hátra, mint maga a munka, melynek végeredménye képpen megszületik a ti álomesküvőtök.
Ne hagyd ki a Szerződéskötés esküvői szolgáltatókkal című cikkünket sem!